Skip to content
All posts

Cadac Group: Van versnipperde leads naar een voorspelbare commerciële pipeline

WhatsApp Image 2025-11-28 at 10-00-31

Over Cadac Group

Cadac Group is een internationale speler in de software- en engineering sector en verwerkt dagelijks grote volumes marketing- en sales leads. Maar door de hoeveelheid raakten waardevolle leads te vaak tussen wal en schip. Daarom groeide de behoefte om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van leads, en geen tijd te verliezen aan leads die nog niet warm genoeg waren. Cadac zocht naar meer grip, structuur en een datagedreven manier om commerciële kansen te prioriteren.
 

De uitdaging

Cadac liep tegen herkenbare B2B-problemen aan:
  • Veel leads, weinig inzicht. Grote aantallen leads kwamen binnen, maar niet iedere lead was even waardevol.
  • Versnipperde data. Leads kwamen uit verschillende bronnen waardoor “één waarheid” ontbrak.
  • Lead definitie. Verschillende lead definities werden gehanteerd, waardoor verwachtingen en opvolging niet volledig op elkaar aansloten.
  • Te veel handmatig werk. Het beoordelen, opvolgen en prioriteren van leads kostte veel tijd. Cadac zag dat een herziening van het proces cruciaal was om geen waardevolle kansen te missen. Daarom schakelden zij hun vertrouwde HubSpot-partner, ROI Marketing, in om samen nieuwe mogelijkheden te verkennen. 

De oplossing

Samen met het team van Cadac zijn we gestart met een grondige analyse van het commerciële proces. Hoe komen leads binnen? Welke kanalen leveren écht resultaat? En welke data is al beschikbaar? Door klantgegevens te koppelen aan gedrag ontdekten we patronen die verborgen waren. Leads bleken veel waardevoller dan op het eerste gezicht leek. 

Samen brachten we helder in kaart: wat maakt een lead écht waardevol? Welke kenmerken heeft onze ideale klant? En wanneer is een lead klaar om naar sales te gaan? En hoe regelen we dat zo goed mogelijk in binnen onze bestaande systemen? Op basis daarvan hebben we samen met het team van Cadac het lead scoringmodel in HubSpot ingericht. Het model beoordeelt leads automatisch op basis van de afgestemde kenmerken, denk aan branche, functie, bedrijfsgrootte, maar vooral ook wat ze doen op de website, in de email etc..: websitebezoek, downloads, webinar registraties, en vooral die high-intent momenten zoals een kijkje op de pricing- of demo-pagina. Hoe actiever iemand is, hoe hoger de score. En bij een bepaalde drempel? Dan start het proces vanzelf: de lead wordt doorgestuurd naar het juiste team en krijgt een passende nurture-flow.

Het resultaat

Samen met het Sales, Marketing en Development team van Cadac hebben we een leadscoringsmodel opgezet dat ervoor zorgt dat relevante informatie op het juiste moment bij de betrokken teams terechtkomt. Het effect was direct merkbaar vanaf de dag dat het model werd aangezet. Binnen 90 dagen waren ook de resultaten zichtbaar: minder ruis, meer informatie, een hogere leadkwaliteit en een commerciële samenwerking die nog efficiënter werd.

  • 42% minder inkomende leads
    Maar… dit was precies de bedoeling. Dankzij het scoringmodel viel ruis weg: leads die nooit een MQL hadden moeten zijn, werden gefilterd.
  • 63% stijging in leadkwaliteit (MQL → SQL conversie)
    Dankzij scherpere definities en duidelijke signalen kon Marketing de juiste informatie meesturen naar Sales zodra een MQL klaar was voor opvolging.
  • 35% meer salesopvolging
    Sales kreeg minder, maar relevantere leads en reageerde sneller en consistenter.
  • Marketing & sales alignment sterk verbeterd
    Er ontstond één manier van werken, één proces, één definitie van kwaliteit, precies wat we in onze positionering beloven: marketing en sales verbinden voor meetbare groei..
  • Betere voorspelbaarheid in de pipeline
    Door consistente lead scoring werd duidelijk, wanneer leads goed genoeg waren om door te sturen naar Sales, en welke doelgroep sneller converteert.

WhatsApp Image 2025-11-28 at 10-00-18

Waarom Cadac koos voor ROI Online Marketing

Frank Maes, Sales director: 
ROI Online marketing laat zien dat zij niet alleen kennis van zaken hebben, maar ook een diepgaand begrip van onze uitdagingen. Hun communicatie is helder, to the point en oplossingsgericht. 

Nikki Linssen, Marketing Manager : 
Dankzij de aanpak en betrokkenheid van Cynthia & Roy hebben we het project efficiënt kunnen realiseren én kregen we de juiste handvatten voor een succesvolle implementatie die direct waarde toevoegt.